TÜRKÇE VE DİL EĞİTİMİNDE İYİ UYGULAMALAR KONFERANSI SONUÇ RAPORU VE BİLDİRİ KİTABI YAYIMLANDI

21 Eylül 2024 13:32

Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığınca desteklenen ve Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından yürütülen YADEG Projesi kapsamında "Türkçe ve Dil Eğitiminde İyi Uygulamalar Konferansı" 22-24 Mayıs tarihlerinde Ankara'da gerçekleştirildi.

 

Konferansta yer alan iyi uygulamaların ülke çapında yaygınlaştırılması, eğitim paydaşlarıyla paylaşılması ve tüm Türkçe ve dil öğretmenlerine rehberlik etmesi maksadıyla Türkçe ve Dil Eğitiminde İyi Uygulamalar Konferansı Sonuç Raporu ile konferansa katılan akademisyen ve öğretmenlerin kaleme aldığı 88 bildirinin tam metnini içeren bildiri kitabı hazırlandı.

 

Bildiri kitabının takdim yazısını kaleme alan Millî Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, "Türkiye Yüzyılı'nda eğitim sistemimizin niteliğini ve verimliliğini daha da artırmak amacıyla var gücümüzle çalışmaya devam ediyoruz. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nin ideal bir şekilde hayata geçirilmesi, öncelikle öğretmenlerimizin dil öğretimine yönelik yenilikçi, gelişimi destekleyen iyi uygulamalar gerçekleştirmeleri ile mümkündür. Bu minvalde hedefimize katkı sağlayan 'Türkçe ve Dil Eğitiminde İyi Uygulamalar Konferansı' süresince iş birliği içinde olduğumuz değerli paydaşlarımıza, konferansın hazırlanması ve gerçekleşmesinde büyük emeği olan Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığımıza, tüm genel müdürlüklerimize, bilim ve düzenleme kurullarına, Türkiye Yüzyılı'nda eğitimin başarı hikâyesini birlikte yazacağımız kıymetli akademisyen ve öğretmenlerimize teşekkürlerimi sunuyorum." ifadelerini kullandı.

 

Konferansta "Türkçe ve Dil Eğitiminde Yenilikçi ve Keşfedici Yaklaşımlar" başlığı altında "Aktif Öğrenme Stratejileri", "Yapay Zekâ Kullanımı", "İçerik Temelli Öğretim Modelleri", "Ölçme ve Değerlendirme", "Kapsayıcı Eğitim Uygulamaları", "Mesleki Yabancı Dil Öğretimi" ve "Erken Çocukluk Dönemi Uygulamaları" olarak yedi alt tema belirlendi.

 

Tüm okul seviyelerinden ve birçok üniversiteden 462 iyi uygulama başvurusu, konferansın internet sitesi üzerinden alındı. Sunum yapmaya hak kazanan bildiriler, farklı üniversitelerden akademisyenlerin yer aldığı 75 kişiden oluşan Bilim ve Değerlendirme Kurulu tarafından belirlendi.

 

Dil öğrenimi, öğretimi ve değerlendirme sürecinde karşılaşılan sorunlara çözüm sunan, nesnel olarak ölçülebilir bir değişim yaratan, bilimsel zemine dayanan özgün çalışmaların ön plana çıkarılmasının hedeflendiği Türkçe ve Dil Eğitiminde İyi Uygulamalar Konferansı Bildiri Kitabı ve Sonuç Raporu kamuoyunun ve paydaşların erişimine açıldı.

 

Konferansın çıktıları     

2024 yılında üçüncüsü gerçekleştirilen Türkçe ve Dil Eğitiminde İyi Uygulamalar Konferansı, tema ve alt tema çeşitliliği ile farklı düzeylerde ve alanlarda dil eğitimini geliştirmeye yönelik önemli bulgular ve öneriler sundu.

 

Konferansta, etkili öğretim yöntemlerinin ve stratejilerinin paylaşılması, dil eğitiminde başarıyı artırma potansiyelini ortaya koydu. Özellikle aktif öğrenme stratejileri teması altında sunulan sözlü bildiriler etkileşimli ve öğrenci merkezli yöntemlerin dil öğrenimini daha kalıcı ve etkili hâle getirdiği vurgulandı. Bu bağlamda dijital araçların ve teknolojilerin entegrasyonunun önemi üzerinde duruldu.

 

Öğretmenlerin sürekli mesleki gelişimi, dil eğitiminde kalitenin artırılması için kritik bir faktör olarak öne çıktı. Konferans, öğretmen eğitiminin yenilikçi yaklaşımlar, seminerler ve atölye çalışmaları aracılığıyla desteklenmesi gerektiğini belirtti. Öğretmenlerin güncel dil öğretim teknikleri ve araştırmaları hakkında bilgi sahibi olmalarının eğitim sürecine olumlu katkı sağladığı ifade edildi.

 

Dil öğretiminde ölçme ve değerlendirme araçlarının geliştirilmesi gerektiği sonucuna varıldı.  Katılımcılar, öğrencilerin dil becerilerini daha etkili bir şekilde ölçmek için yenilikçi değerlendirme yöntemlerinin uygulanmasının önemini vurguladılar. Bu bağlamda panellerde ve çeşitli sözlü bildirilerde öğrenci geri bildirimlerinin ve performans verilerinin düzenli olarak analiz edilmesinin gerekliliği üzerinde duruldu. Dil öğretiminde kültürel ve bağlamsal faktörlerin göz önünde bulundurulması gerektiği belirtildi.

 

Dil öğrenme sürecinde öğrencilerin kültürel arka planlarının dikkate alınmasının öğrenme motivasyonunu ve başarısını artırabileceği ifade edildi. Eğitim materyallerinin ve yöntemlerinin bu faktörlere göre uyarlanmasının önemi vurgulandı.

 

Öğrencilerin dil öğrenme sürecinde toplumsal ve psikolojik destek sistemlerinin güçlendirilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır. Özellikle posterlerle yapılan vurguyla mesleki dil eğitimde ailelerin ve toplumun eğitim sürecine aktif katılımının öğrencilerin motivasyonunu ve başarısını olumlu yönde etkilediği belirtildi.

 

Türkçe ve Dil Eğitiminde İyi Uygulamalar Konferansı Sonuç Raporuna ulaşmak için tıklayınız.

 

Bildiri Kitaplarına ulaşmak için tıklayınız. Kitap 1, Kitap 2